مالک محصول در تیم اسکرام کیست؟
مالک محصول عضوی از تیم اسکرام است که مسئولیت “بیشینه کردن ارزش محصول” را بر عهده دارد. تیم اسکرام بهعنوان یک کل، مسئول ایجاد یک محصول ارزشمند، بهویژه “ایجاد یک افزونه (Increment) ارزشمند و مفید در هر اسپرینت” است. این مالک محصول است که به بقیه اعضای تیم اسکرام کمک میکند تا درک روشنی از آنچه “ارزشمند” است پیدا کنند.
راهنمای اسکرام مسئولیتهای مالک محصول را به این صورت بیان میکند:
- مدیریت موثر بکلاگ، شامل:
- توسعه و ابلاغ صریح هدف محصول؛
- ایجاد و توصیف روشن و شفاف آیتمهای بکلاگ محصول؛
- اولویت بندی آیتمهای بکلاگ محصول؛
- اطمینان از اینکه بکلاگ محصول شفاف، قابل مشاهده و قابل درک است.
کسانی که تازه با اسکرام آشنا میشوند، ممکن است این مسئولیتها را خوانده و نتیجه بگیرند که مالک محصول بودن، یک کار بسیار تاکتیکی است که حول مدیریت بکلاگ متمرکز است. اما این تصور دور از حقیقت است!
مالک محصول مالک چشمانداز محصول است. آنها نقش حیاتی در هدایت بقیه اعضای تیم اسکرام به سمت درک مشترک از ارزش، اهداف و جهتگیری محصول دارند. یک مالک محصول حرفهای از مهارتهای مدیریت محصول چابک و مهارتهای اسکرام برای انجام مسئولیتهای خود استفاده میکند:
- مالک محصول از مهارتها و تکنیکهای مدیریت محصول چابک، برای مدیریت چرخه عمر محصول و اهداف بلندمدت کسبوکار استفاده میکند. به عنوان مثال: تحقیقات بازار و تحلیل رقبا؛ استراتژی محصول؛ نقشه راه محصول؛ ایفای نقش بهعنوان صدای مشتری؛ تعامل با ذینفعان؛ بیشینهسازی درآمد و بازگشت سرمایه؛ راهاندازی محصول؛ و بازنشستگی محصول است.
- مالک محصول از اسکرام و عناصر چارچوب اسکرام برای تحقق چشمانداز محصول خود استفاده میکند. بهعنوان مثال: استفاده از تجربهگرایی و آزمایش (empiricism and experimentation) برای کشف محصول و ارزش؛ تدوین اهداف مشخص، قابل اجرا و قابل اندازهگیری برای محصول با هدف فراهم کردن تمرکز برای تیم اسکرام؛ و استفاده از تکنیکهای مدیریت بکلاگ قوی با هدف تسهیل ارتباطات در راستای دستیابی به هدف محصول.
برای بیشینهسازی ارزش کار تیم اسکرام، مالک محصول باید تصمیمگیریها و راهنماییهای بهموقع به تیم ارائه دهد. این نیازمند آن است که مسئولیتهای مالک محصول و نتایج کار تیم، بر عهده یک نفر باشد. این مسئولیتها نمیتوانند بین چند نفر یا یک کمیته توزیع شوند. با این حال، مالک محصول ممکن است مسئولیت انجام کار را به دیگران واگذار کند.
متن اصلی این نوشته در سایت Scrum.org را اینجا بخوانید.
ویژگیهای یک مالک محصول عالی
مالک محصول با همکاری سایر اعضای تیم اسکرام برای به حداکثر رساندن ارزش محصول خود تلاش میکند. برای اثربخشی در این مسئولیت، یک مالک محصول باید استراتژیک و انعطافپذیر باشد. آنها ترکیبی از مهارتهای ارتباطی و تحلیلی را دارند که به آنها اجازه میدهد تا چشماندازی روشن را هدایت کنند، تصمیمات قاطع بگیرند، همکاری را تقویت کنند و بهبود مستمر را در جهت حمایت از مشتریان خود برای ایجاد یک محصول موفق پیش ببرند.
- توسعه چشمانداز محصول:
مالک محصول عالی، نماینده صدای مشتری است و همراه با ذینفعان، چشمانداز محصول را ایجاد میکند. هر تصمیم با در نظر داشتن چشمانداز محصول گرفته میشود. این کار باعث توسعه پایدار محصول و افزایش شانس موفقیت آن میشود. - فراتر از انتظارات مشتری:
یک مالک محصول عالی به درستی نیات و اهداف مشتری را درک میکند و میتواند از انتظارات آنها فراتر برود. خوشحالی مشتری هدف نهایی است! - قدرت تصمیمگیری:
مالک محصول عالی برای تصمیمگیریهای مرتبط با محصول توانمند است. اگرچه ایجاد حمایت برای تصمیمات او ممکن است زمان ببرد، اما تصمیمگیری سریع و به موقع شرط اصلی برای حفظ سرعت تیم توسعه است. - اولویتبندی بکلاگ محصول:
مالک محصول عالی میداند که بکلاگ محصول باید مرتب و اولویتبندی شده باشد. در این ترتیبدهی، اولویت، ریسک، ارزش، فرصتهای یادگیری و وابستگیها متعادل میشوند. - ارتباط چهرهبهچهره:
مالک محصول عالی میداند که بهترین راه انتقال اطلاعات، ارتباط چهرهبهچهره است. داستانهای کاربر در یک مکالمه شخصی توضیح داده میشوند. اگر از ابزاری برای مدیریت بکلاگ استفاده می شود، باید حتما امکان گفتگو را نیز داشته باشد. این ابزارها هرگز جای گفتگو را نخواهند گرفت. - آشنایی با مدلهای کسبوکار:
مالک محصول عالی دارای دانش عمیقی از مدلهای کسبوکار است و میداند کی و چگونه از آنها استفاده کند. - اشتراکگذاری تجربیات:
مالک محصول عالی تجربیات خود را با همتایان ، چه در داخل سازمان و چه در سمینارها و کنفرانسها به اشتراک میگذارد. هرچند که نوشتن درسهای آموخته شده نیز بسیار ارزشمند است. - تسلط بر نقشهبرداری داستان کاربر:
یک مالک محصول عالی باید مفهوم نقشهبرداری داستان کاربر را به خوبی بداند. این تکنیک به شما اجازه میدهد تا یک بُعد دوم به بکلاگ خود اضافه کنید. این تجسم به شما امکان میدهد تا تصویر کلی از بکلاگ محصول را ببینید. مالک محصول باید با تمام مواردی که جف پتن ایجاد کرده است آشنا باشد. - تمرکز بر عملکرد:
یک مالک محصول عالی بر عملکرد تمرکز دارد؛ ساعات کاری یا حتی امتیازات داستان کمتر اهمیت دارند. هدف مالک محصول به حداکثر رساندن ارزش برای مشتری است. این عملکرد است که ارزش دارد، بنابراین این اصلیترین تمرکز مالک محصول است. - داشتن دانش:
یک مالک محصول عالی دارای دانش عمیق محصول و فهم ترکیب فنی آن است. برای محصولات بزرگ ممکن است که درک تمام جزئیات دشوار باشد ، اما مالک محصول باید همیشه بخشهای بزرگتر پازل را بداند و در نتیجه تصمیمات آگاهانه و محکمی بگیرد. - درک دامنه (Domain):
یک مالک محصول عالی دامنه و محیطی که در آن قرار دارد را درک میکند. یک محصول همیشه باید با توجه به بستر خود ساخته شود. این شامل درک سازمان مورد نظر و همچنین آگاهی از شرایط بازار است. ارسال یک محصول عالی بعد از از دست دادن فرصت زمانی فایدهای ندارد. - فعالیت در سطوح مختلف:
یک مالک محصول عالی میداند چگونه در سطوح مختلف عمل کند. رایجترین راه برای تعریف این سطوح، استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است. یک مالک محصول باید بداند چگونه استراتژی محصول را در سطح هیئت مدیره توضیح دهد، حمایت در سطح مدیریت میانی ایجاد کند و تیم توسعه را با چالشهای روزانهشان انگیزه بخشد. - در دسترس بودن:
یک مالک محصول عالی برای ذینفعان، مشتریان، تیم توسعه و اسکرام مستر در دسترس است. سوالات مهم را به سرعت پاسخ داده و اطلاعات ارزشمند را نیز به موقع ارائه میدهد. مالک محصول اطمینان میدهد که در دسترس بودن یا نبودن او هرگز مانع پیشرفت تیم توسعه نمیشود. - توانایی گفتن “نه”:
یک مالک محصول عالی میداند چگونه و چه زمانی بگوید “نه”. احتمالاً این یکی از بدیهی ترین موارد بوده و در عین حال، تسلط بر آن بسیار دشوار است. گفتن “بله” به یک ایده یا ویژگی جدید، با فرض اینکه این فقط یک آیتم دیگر برای بکلاگ محصول است، آسان است. با این حال، مدیریت خوب بکلاگ شامل ایجاد یک “بکلاگ قابل مدیریت” با آیتمهایی است که احتمالاً محقق میشوند. افزودن آیتمهای اضافی و غیر ارزشمند به بکلاگ با علم به اینکه هیچ اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد و همانجا خواهند ماند، فقط “ضایعات” و انتظارات نادرست ایجاد میکند. - فعالیت به عنوان یک کارآفرین:
یک مالک محصول عالی اساساً کارآفرین محصول خود است. او چشم تیزبینی برای فرصتها دارد، بر ارزش کسب و کار و بازگشت سرمایه تمرکز میکند و به صورت پیشگیرانه با ریسکها و تهدیدهای ممکن برخورد میکند. همه چیز با در نظر گرفتن رشد (اندازه، کیفیت، سهم بازار) محصول او انجام میشود. - استفاده از چهارچوب اولویتبندی بکلاگ:
یک مالک محصول عالی با چهارچوب اولویتبندی بکلاگ آشنا است و از این به عنوان ابزاری برای بحث درباره بکلاگ محصول استفاده میکند. چهارچوب اولویتبندی بکلاگ توضیح میدهد که بکلاگ شامل بیش از فقط ویژگیهای جدید است. نوآوری فنی، بدهی فنی و ارائه پشتیبانی نیز باید در نظر گرفته شوند. - جدی گرفتن پالایش بکلاگ:
یک مالک محصول عالی زمان کافی برای پالایش بکلاگ محصول اختصاص می دهد. پالایش بکلاگ عمل افزودن جزئیات، تخمینها و اولویتبندیآیتمهای بکلاگ محصول است. توصیه میشود به طور متوسط 10% از ظرفیت تیم توسعه را به پالایش اختصاص داده شود، نحوه انجام اینکار به تیم بستگی دارد. مالک محصول میتواند ذینفعان و تیم توسعه را در پالایش بکلاگ مشارکت دهد. ذینفعان به این دلیل که فرصت توضیح خواستهها و نیازهای خود را خواهند یافت و تیم توسعه به این دلیل که میتوانند سوالات کاربردی و فنی یا پیامدهای آن را توضیح دهند. این اطمینان از درک مشترک و افزایش کیفیت بکلاگ محصول را به طور قابل توجهی تضمین میکند. - مطالعه تمام آثار رومان پیچلر:
یک مالک محصول عالی تمام مقالات رومان پیچلر را خوانده و به طور مستمر از الگوهای او استفاده میکند. ایجاد چشمانداز محصول، نقشه راه، پرسونای مشتری، بوم محصول یا هدف اسپرینت، وبسایت رومان پیچلر محل مناسبی است!
متن اصلی این نوشته در سایت Scrum.org را اینجا بخوانید.
افسانههای رایج درباره مالکین محصول
- مالک محصول مسئول ایجاد همه آیتمهای بکلاگ محصول است
چرا این یک افسانه است؟ مالک محصول مسئول مدیریت بکلاگ محصول است، از جمله ایجاد آیتمهای بکلاگ محصول(PBIs). این بدان معناست که مالک محصول، مالک نتیجه یا خروجی این کار است. با این حال، او میتواند مسئولیت انجام این کار را به دیگران واگذار کند. اغلب ایدههای عالی توسط توسعهدهندگان در جریان انجام کارهایشان ایجاد میشوند. منطقی است که این ایدهها توسط همان توسعهدهندگان به PBIs تبدیل شوند. با این حال، مالک محصول همیشه مسئول تمامی جنبههای مدیریت بکلاگ محصول باقی میماند. - مالک محصول مدیر پروژه تیم اسکرام است
چرا این یک افسانه است؟ اسکرام از مالکین محصول نمیخواهد که در فعالیتهای مدیریت پروژه سنتی مانند مدیریت روزانه پروژه یا مدیریت دامنه (Scope)، بودجه یا مهلتهای زمانی پروژه درگیر شوند. آنها همچنین نظارت بر کار یا وظایف اعضای تیم فردی را بر عهده ندارند. تمرکز مالک محصول بر اطمینان از این است که تیم اسکرام یک محصول ارزشمند ایجاد میکند - مالک محصول و مدیر محصول باید دو فرد متفاوت باشند
چرا این یک افسانه است؟ اسکرام هیچ قانونی در مورد چگونگی سازماندهی یک سازمان ، به جز اینکه در تیم اسکرام هیچ سلسله مراتبی وجود ندارد، ارائه نمیدهد. علاوه بر این، “مالک محصول” لزوماً یک نقش یا عنوان شغلی نیست؛ بلکه مجموعهای از مسئولیتها است که باید در تیم اسکرام انجام شود. این مسئولیتها ممکن است توسط کسی که مدیر محصول است انجام شود. - مالک محصول باید فنی باشد
چرا این یک افسانه است؟ توسعهدهندگان تیم کسانی هستند که دارای دانش تخصصی در مورد چگونگی انجام کارها هستند. ممکن است مفید باشد که مالک محصول درکی از کارهایی که توسعهدهندگان انجام میدهند داشته باشد، اما این ضروری نیست. تخصص فنی مالک محصول در درک آن چیزی است که بیشترین ارزش را برای مشتریان و دیگر ذینفعان محصول فراهم میکند. - مالک محصول یک واسطه یا پیامرسان برای ذینفعان است
چرا این یک افسانه است؟ درست است که مالکان محصول با ذینفعان نزدیک کار میکنند، اما با این حال آنها صرفاً یک رابط بین تیم اسکرام و ذینفعان نیستند. بلکه، مالک محصول به طور فعال ذینفعان را درگیر میکند و بر اساس بازخورد آنها تصمیمگیریهای آگاهانه انجام میدهد. ذینفعان کلیدی حداقل در طول بازبینی اسپرینت با تیم اسکرام ارتباط مستقیم دارند؛ در ایدهآلترین حالت، اعضای تیم اسکرام حتی بیش ازاین با ذینفعان در ارتباط هستند.
متن اصلی این نوشته در سایت Scrum.org را اینجا بخوانید.