با ما در تماس باشید: info@scrumfarsi.ir

معرفی رویدادهای اسکرام

رویدادهای اسکرام عناصر کلیدی چارچوب اسکرام هستند. این رویدادها فرصت‌هایی منظم، برای اجرای اصول بازرسی، انطباق و شفافیت فراهم می‌کنند. همچنین به تیم‌ها کمک می‌کنند تا با اهداف اسپرینت و محصول هماهنگ شوند، بهره‌وری توسعه‌دهندگان را بهبود بخشند، موانع را برطرف کنند و نیاز به برگزاری جلسات اضافی را کاهش دهند.

پنج رویداد در اسکرام وجود دارد: اسپرینت، برنامه‌ریزی اسپرینت، اسکرام روزانه، بازبینی اسپرینت و بازنگری اسپرینت، که هرکدام هدف، محدودیت زمانی و شرکت‌کنندگان خاص خود را دارند.

هدف

  • اسپرینت: تمام کارها در اسکرام در یک سری پروژه‌های کوتاه به نام اسپرینت انجام می‌شود که امکان بازخورد سریع را فراهم می‌کند.
  • برنامه‌ریزی اسپرینت: اسپرینت با جلسه‌ای برای برنامه‌ریزی شروع می‌شود که در آن توسعه‌دهندگان کارهایی را که قصد دارند در اسپرینت انجام دهند، برنامه‌ریزی می‌کنند. این برنامه‌ریزی باعث ایجاد درک مشترک و هماهنگی بین تیم می‌شود.
  • اسکرام روزانه: توسعه‌دهندگان هر روز ملاقات می‌کنند تا پیشرفت خود در راستای هدف اسپرینت را بررسی کنند، چالش‌هایی که با آنها مواجه شده‌اند را مطرح کنند و برنامه خود را برای روز بعد تنظیم نمایند.
  • بازبینی اسپرینت: در پایان اسپرینت، تیم اسکرام با ذینفعان ملاقات می‌کند تا آنچه را که انجام داده‌اند اراده داده و بازخورد بگیرند.
  • بازنگری اسپرینت: در نهایت، تیم اسکرام برای بحث درباره اینکه اسپرینت چگونه گذشت و اینکه آیا کارهایی وجود دارد که بتوانند در اسپرینت بعدی بهبود دهند، گرد هم می‌آیند.

محدودیت زمانی

برای ایجاد نظم و تمرکز، هر یک از رویدادهای اسکرام دارای محدودیت زمانی از پیش تعیین‌شده هستند:

  • اسپرینت: حداکثر یک ماه، اگرچه معمولاً دو هفته طول می‌کشد.
  • برنامه‌ریزی اسپرینت: ۸ ساعت برای یک اسپرینت یک‌ماهه.
  • اسکرام روزانه: ۱۵ دقیقه صرف‌نظر از طول اسپرینت.
  • بازبینی اسپرینت: ۴ ساعت برای یک اسپرینت یک‌ماهه.
  • بازنگری اسپرینت: ۳ ساعت برای یک اسپرینت یک‌ماهه.

در صورتی که طول مدت اسپرینت کمتر از یک ماه بود، محدوده زمانی هر یک از این رویدادها باید به نسبت آن تنظیم شوند.

این محدودیت‌های زمانی باعث ایجاد جلسات سازنده می‌شوند که بحث‌های مرتبط را تشویق کرده و از گفت‌وگوهای غیرمرتبط با هدف رویداد جلوگیری می‌کنند. اگر تیم بتواند هدف رویدادهای زمان‌بندی‌شده (برنامه‌ریزی اسپرینت، اسکرام روزانه، بازبینی اسپرینت و بازنگری اسپرینت) را قبل از اتمام زمان تعیین شده محقق کند، باید جلسه را تمام کند.

اگر تیم نتواند هدف رویداد را در زمان‌بندی تعیین‌شده محقق کند، باید بررسی کند که کجا می‌تواند فرصت‌هایی برای بهبود نحوه برگزاری رویدادهای خود پیدا کند.

با برگزاری منظم رویدادها در محدوده زمانی مشخصی شده،نظمی به‌وجود می آید که به اعضای تیم اجازه می‌دهد زمان کمتری را در جلسات گذرانده و زمان بیشتری را به انجام کارهای دیگر اختصاص دهند.

شرکت‌کنندگان

هر رویداد نیازمند حضور شرکت‌کنندگان خاصی از تیم اسکرام است. همه اعضای تیم اسکرام در تمامی جلسات مورد نیاز نیستند. و به خصوص برای بازبینی اسپرینت، لازم است افرادی خارج از تیم اسکرام برای ارائه بازخورد و مشاوره دعوت شوند. حضور شرکت‌کنندگان مناسب در هر رویداد اطمینان می‌دهد که جلسات بر هدف خود متمرکز هستند.

خلاصه سریع رویدادهای اسکرام

جدول زیر خلاصه‌ای سریع از رویدادهای زمان‌بندی‌شده اسکرام را نشان می‌دهد. اسپرینت یک محفظه برای همه این رویدادها است و حداکثر مدت زمان آن باید یک ماه یا کمتر باشد.

رویدادبازرسیانطباقشرکت‌کنندگانزمان‌بندی
برنامه‌ریزی اسپرینتبک‌لاگ محصول، هدف محصول، تعریف انجام‌شده (DoD)بک‌لاگ اسپرینت، هدف اسپرینتتیم اسکرام۸ ساعت برای یک اسپرینت یک‌ماهه
اسکرام روزانهپیشرفت به سمت هدف اسپرینتبک‌لاگ اسپرینتتوسعه‌دهندگان۱۵ دقیقه
بازبینی اسپرینتIncrement، اسپرینت، بک‌لاگ محصول، پیشرفت به سمت هدف محصولبک‌لاگ محصولتیم اسکرام، ذینفعان۴ ساعت برای یک اسپرینت یک‌ماهه
بازنگری اسپرینتاسپرینت، تعریف انجام‌شدهبهبودهای عملی، تعریف انجام‌شدهتیم اسکرام۳ ساعت برای یک اسپرینت یک‌ماهه

متن اصلی این نوشته در سایت Scrum.org را اینجا بخوانید.