راهنمای مطالب
- اسپرینت
- برنامه ریزی اسپرینت
- بهبود اثربخشی رویداد برنامه ریزی اسپرینت
- اسکرام روزانه
- بازبینی اسپرینت
- بازنگری اسپرینت
هدف، مدت زمان و شرکتکنندگان در رویداد بازبینی اسپرینت به خوبی تعریف شدهاند. با این حال، گاهی اوقات میبینیم که تیمهای اسکرام به الگوهای نادرستی روی می آورند که ارزش رویداد بازبینی اسپرینت را کاهش میدهند.
الگوهای نادرست رایج در رویداد بازبینی اسپرینت:
- بازبینی اسپرینت یک جلسه گزارش وضعیت، دمو یا ارائه یکطرفه است – در حالی که باید فرصتی برای مالک محصول و ذینفعان باشد تا جهت آینده محصول را ترسیم کنند.
- محصول ارائه شده با تعریف انجام شده (Definition of Done) مطابقت نداشته و یا در افزونه (Increment) ادغام نشده است – گاهی اوقات آنچه ارائه میشود با استانداردهای کیفیت تیم همخوانی ندارد و فقط بخشی از محصول نشان داده میشود. در هر دو حالت، ذینفعان برای ارائه بازخورد در وضعیت نامطلوبی قرار میگیرند.
- تیم فقط لیستی از آیتمهای بکلاگ محصول (PBI) تکمیل شده را بدون نشان دادن خروجی این آیتمها یا بحث درباره کار انجام شده ارائه میدهد.
- نتیجه اسپرینت فقط در قالب یک ارائه نشان داده میشود؛ خود محصول یا افزایش نشان داده نمیشود.
- بازبینی اسپرینت به منظور تأیید کار انجام شده توسط مالک محصول انجام میشود – این یک تصور غلط است که بازبینی اسپرینت زمانی موفق است که مالک محصول کار را تأیید کند. مالک محصول باید در طول اسپرینت با تیم همکاری کند و هیچ چیز غافلگیر کننده ای نباید در بازبینی اسپرینت وجود داشته باشد.
- توسعهدهندگان در بازبینی اسپرینت شرکت نمیکنند – با از دست دادن بازبینی اسپرینت، توسعهدهندگان فرصت دریافت بازخورد مستقیم از ذینفعان را از دست میدهند و از جزئیات تصمیمات درباره تغییرات در بکلاگ محصول و اقدامات بعدی آگاه نمیشوند.
- هیچ کاربر یا مشتری واقعی در بین ذینفعان حاضر نیست – اغلب همکاران و مدیریت در نقش نماینده مشتریان محصول عمل میکنند. یافتن مشتریانی که مناسب بازبینی محصول در حین توسعه باشند، همیشه کار آسانی نیست، اما انجام این کار بسیار ارزشمند است.
نکات برای بازبینیهای اسپرینت موثر:
شکستن الگوهای نامناسبی که در بالا ذکر شده است به قوی و موثرتر کردن رویداد بازبینی اسپرینت کمک می کند. نکات زیر را در نظر بگیرید:
- اطمینان حاصل کنید که ذینفعان مناسب به بازبینی اسپرینت دعوت شدهاند و هدف رویداد بازبینی اسپرینت و نقش خود را درک میکنند.
- مشوق همکاری مستقیم بین ذینفعان و اعضای تیم را باشید.
- رویداد را تسهیل کنید تا ذینفعان بتوانند به صورت عملی با محصول درگیر شوند.
- اطمینان حاصل کنید که زبان مورد استفاده برای همه شرکتکنندگان قابل فهم است. توسعهدهندگان باید از استفاده بیش از حد از اصطلاحات فنی خودداری کنند.
- واضح بیان کنید که چه چیزی انجام شده و چه چیزی انجام نشده است – تیم خلاصهای از آنچه در اسپرینت انجام شده و آنچه انجام نشده و به بکلاگ محصول بازگردانده شده ارائه میدهد. تعریف انجام شده (DoD) را برای شفافیت در این موضوع قابل مشاهده نگه دارید.
- درباره نحوه پیشرفت اسپرینت صحبت کنید – توسعهدهندگان مشکلاتی را که در طول اسپرینت داشتهاند و اقداماتی که برای غلبه بر آنها انجام دادهاند، به اشتراک میگذارند. فرصتی برای بحث درباره موانعی که تیم اسکرام نمیتواند برطرف کند، فراهم کنید. با درگیر کردن ذینفعان، تیم میتواند از این رویداد برای ایجاد همکاری نزدیک با ذینفعان استفاده کند.
- بازخورد جمعآوری کنید – توسعهدهندگان به ذینفعان نشان میدهند که چه کاری انجام شده تا بازخوردی در مورد ارزش کاری که انجام شده است جمعآوری کنند. این بازخورد به توسعهدهندگان و مالک محصول کمک میکند تا ارزیابی کنند که آیا فرضیات آنها درست بوده است یا خیر.
- وضعیت فعلی بکلاگ محصول را بازبینی کنید – مالک محصول وضعیت فعلی بکلاگ از جمله آیتمهای بکلاگ محصولی که در اسپرینت انجام نشدهاند را ارائه میدهد. بر اساس بازخوردهای دریافتی از ذینفعان، فرصتهای جدید ممکن است شناسایی شده، مورد بحث قرار گرفته و احتمالاً به بکلاگ اضافه شوند.
- درباره اقدام بعدی تصمیم بگیرید – تیم اسکرام و ذینفعان در مورد کارهای احتمالی برای اسپرینت بعدی بر اساس آموختهها و نتایج اسپرینت همکاری میکنند. فرصتهای جدید، ریسکها، مشکلات و شرایط بازار مورد بحث قرار میگیرند.
- بکلاگ محصول را بر اساس بحثهای انجام شده در بازبینی اسپرینت تطبیق دهید.
- چشمانداز محصول، ارزشهای کلیدی، هدف محصول و هدف اسپرینت را مرور کنید.
از ذینفعان بخواهید که بازبینی اسپرینت را ارزیابی کنند تا بهبودهای ممکن شناسایی شوند.
متن اصلی این نوشته در سایت Scrum.org را اینجا بخوانید.