راهنمای مطالب
آشنایی با رویداد اسپرینت در اسکرام
همانطور که در راهنمای اسکرام توضیح داده شده، اسپرینتها قلب تپنده اسکرام هستند که در آنها ایدهها به ارزش تبدیل میشوند. اسپرینت رویدادی است که تمامی رویدادهای دیگر اسکرام را در بر میگیرد.
اسپرینتها دورههای کاری با طول ثابت هستند که حداکثر یک ماه طول میکشند تا از بازههای زمانی کوتاه برای بازخورد و انطباق اطمینان حاصل شود. اگر دورهها طولانیتر باشند، روح بازخوردهای مکرر از بین میرود و اسپرینت طولانی ممکن است پیچیدگی و ریسک بیشتری ایجاد کند. یک اسپرینت جدید بلافاصله پس از پایان اسپرینت قبلی شروع میشود.
تمام کارهای لازم برای رسیدن به هدف محصول، از جمله برنامهریزی اسپرینت، اسکرامهای روزانه، بازبینی اسپرینت و بازنگری اسپرینت، در داخل اسپرینتها انجام میشود.
در طول اسپرینت:
- هیچ تغییری که هدف اسپرینت را به خطر بیاندازد، انجام نمیشود.
- کیفیت کاهش نمییابد.
- بکلاگ محصول در صورت نیاز بهروزرسانی میشود.
- همزمان که یادگیری بیشتری در تیم اتفاق می افتد، ممکن است که بک لاگ اسپرینت توسط مالک محصول مورد بازبینی قرار بگیرد.
اسپرینتها با اطمینان از اینکه تیم اسکرام به سمت اهداف محصول و اسپرینت هر اسپرینت بازرسی و انطباق میکنند، پیشبینیپذیری را امکانپذیر میسازند:
- هدف محصول: هدف محصول وضعیت آینده محصول را توصیف میکند که میتواند به عنوان هدفی برای تیم اسکرام باشد که برای دستیابی به آن برنامه ریزی می کنند. هدف محصول در بکلاگ محصول قرار دارد و بقیه بکلاگ محصول نشان دهنده کارهایی هستند که برای دستیابی به هدف باید انجام شوند. هدف محصول هدف بلند مدت تیم اسکرام است. تیم باید قبل از اینکه هدف بعدی را انجام دهد، یک هدف را برآورده کند (یا رها کند).
- هدف اسپرینت: هدف (Goal) اسپرینت تنها هدف (Objective) برای اسپرینت است. اگرچه هدف اسپرینت تعهدی برای توسعهدهندگان ایجاد می کند، اما انعطافپذیری لازم در انتخاب شیوه انجام کارها، برای دستیابی به آن هدف را نیز فراهم میکند. همچنین هدف اسپرینت باعث انسجام و تمرکز شده و تیم اسکرام را تشویق میکند تا با هم کار کنند.
شما و تیم اسکرام میتوانید طول اسپرینتی که برای تیم شما مناسبتر است را انتخاب کنید، به شرطی که یک ماه یا کمتر باشد. اسپرینتهای کوتاهتر چرخههای یادگیری بیشتری ایجاد میکنند و ریسک را به بازه زمانی کوچکتری محدود میکنند. هر اسپرینت ممکن است به عنوان یک دوره کوتاه کار در نظر گرفته شود.
تجربهگرایی مهمترین عملی است که شما و تیم اسکرام باید در طول اسپرینت بپذیرید. ناشناخته های بسیاری در محیطهای پیچیده، وجود دارد. با پذیرش تجربهگرایی، تیم شما با انجام کار ها تجربه های جدیدی کسب کرده و به پیشرفت می کند. تصمیمات آینده نگر تنها توسط تیم اسکرام بر اساس آنچه قبلاً اتفاق افتاده است، گرفته میشود. روشهای مختلفی برای پیشبینی پیشرفت وجود دارد، مانند نمودارهای burn-downs، نمودارهای burn-ups و cumulative flows. اگرچه این موارد مفید هستند، اما جایگزین اهمیت تجربهگرایی نمیشوند.

متن اصلی این نوشته در سایت Scrum.org را اینجا بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید